perjantai 29. toukokuuta 2015

Kasvit ja haaveet

Eilen oli ihana päivä. Sain Särkän lähetyksen Raahesta. Näin kasvit kulkevat matkahuollon kautta. Aamulla matkaan ja illalla uuteen valmiiseen maahan. Olen rämpinyt joskus Särkän kanssa Saloisten suolla sääskenvalkun matkassa paahteessa ja paarmojen jahtaamana. Tein graduni tuosta kauniista kämmekästä. Tein myös pohjoisen osuuden lajin suojelusuunnitelmasta.

Olen lajifriikki, rakastan lajeja. Otasukapää on uusi lellikkini. Näin sen muutama vuosi sitten Ahvenanmaan kalmistossa. Siis tämä on jo suloinen Cynosurus cristatus.
 

Otasukapää Cynosurus cristatus
 
Syylälinnunherne Lathyrus linifolius
Alaskanlupiini Lupinus nootkatensis
Keltavaleunikko Meconopsis cambrica
Siperianhalikka Mertensia sibirica
Kievariyrtti Physochlaina orientalis
Ruohoselja Sambucus ebulus
Komealuppio Sanguisorba hakusanensis
Luppio Sanguisorba japonensis
Kähäräpietaryrtti Tanacetum vulgare f. crispum
Pohjanpärskäjuuri Veratrum album subsp. lobelianum
Tummapärskäjuuri Veratrum nigrum

Huom.

Veratrum album, joka kukoistaa minulla jo ennestään on valkopärskäjuuri. Ps. Tämä on luonnonvarainen lajimme jossain tuolla pohjoisessa, lienee uhari, joten en kerro enempää. Suosittelen hankintapaikkaani, sillä kasvit tulevat varmasti oikeina ja vahvoina. Nämä kasvit kestävät eli ne ovat tarkoitettu meidän puutarhamme.  Kuvistakin välittyy taimien vahvuus.
 




 

1 kommentti:

  1. Hyvännäköisiä taimia! Suurin osa minulle ihan uusia tuttavuuksia.

    VastaaPoista

Ilahduta minua käyntijäljelläsi. Pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin.