Mittumaari ja seitsemän sortin kukat
Juhannusyö on täynnä taikaa ja toiveita. Taiat eivät
ole hävinneet, vaan elävät yhä sukupolvilta toisille. Luonto on juhannuksena
lähellä. Juhannuksen juhlapöytää
koristavat aidoimmillaan kedon ja niityn kukat.
Juhannus,
mittumaari ja mettumaari
Rakkaalla juhlalla on monta
nimeä: juhannus, keskikesän juhla, kokkojuhla, mettumaari, mittumaari, Ukon
juhla tai yöttömän yön juhla. Kristillisen perinteen mukaan juhannusta vietetään Johannes Kastajan
muistoksi, mitä perua nimikin on. Mettumaari ja mittumaari tulevat juhannuksen ruotsinkielisestä nimestä midsommar.
Juhannuksen viettoon liittyneitä tapoja
ovat juhannuskokon
polttaminen, juhannuskoivujen tuominen mökin oven pieliin sekä juhannussalon
pystyttäminen. Ennen vanhaan
tuvan lattioille leviteltiin haavan ja pihlajan lehviä ja punottiin seppeleitä
kedon ja niityn kukista.
Juhannus oli meillä alkujaan
pakanallinen Ukon juhla. Se oli tärkeä
hedelmällisyysjuhla, jota vietettiin ihmisten, peltojen ja karjan hyvinvoinnin
ja hedelmällisyyden parantamiseksi. Kansanperinteestä voidaan ammentaa liuta
juhannusyöhön kuuluvia taikoja, joilla on nostateltu lempeä vastahakoisiin
sulhoihin, siloteltu hipiää yökasteessa, nähty sinisiä virvatulia, pelätty aaveiden
vaeltelua ja uskottu keskiyöllä kaivoveden muuttuvan viiniksi. Juhannusyön voimallisia yrttejä on kerätty niin
ravinnoksi kuin taikayrteiksi. Rakkauden lisäksi juhannusyönä on halajoitu myös
mammonaa ja varrottu vaiti, aivan hiljaa, valkoisella lakanalla saniaislehdossa
sananjalan kukkimista ja siementen kypsymistä, joilla saisi aarteiden kätköt
haltuunsa. Monelle nuo salat eivät liene avautuneet, sillä sananjalka on
kukkimaton itiökasvi. Siniset virvatulet palavat paikoissa, joissa haltijat
polttavat aarrearkuista ruostetta. Aarteita vartioivaa härkää, mustaa koiraa,
isoa kissaa tai myrkyllistä käärmettä, on tohdittava lähestyä ja selviydyttävä esitetyistä
kysymyksistäkin.
Taianomaisena juhannusyönä tulee kerätä
seitsemän kukkaa ja nukkua kukat pieluksen alla, niin tuleva sulho tulee yöllä
unessa tervehtimään. Uskomuksen mukaan seitsemän erilaista kukkaa tulee poimia
hiljaisuuden vallitessa seitsemältä eri niityltä. Vain luonnonkukissa on taian voima. Paikkakuntien mukaan kerättävien kukkien määrä on 7, 9 tai jopa 13 erilaista. Toki niittyjenkin määrä vaihtelee tuon luvun mukaan. Maariankämmekän tunnistaja onkin onnekas,
sillä yksi ainoa kukka korvaa kimpun.
Ruotsalaisen uskomusperinteen mukaan kimppuun kuuluu kuisman kukka. Sen ruotsinkielinen nimi johannesört on annettu Johannes Kastajan muistoksi, joka tekee siitä juhannuskukan. Meillä kuismat kuitenkin ovat harvemmin juhannuksena kukassa. Paikoin myös sananjalka on kuulunut kimppuun. Vanhat kansanomaiset nimet paljastavat, että monilla kasveilla on ollut kansan parissa sama nimi, esimerkiksi juhannuskukaksi on kutsuttu niin kurjenpolvea, kulleroa kuin siankärsämöä.
Voipa tulevan puolison kuvajaisen nähdä
katsomalla alastomana kaivoon, lampeen tai lähteeseen. Naimaonnea lisätään
kieriskelemällä juhannusyönä alastomana kasteisessa ruishalmeessa. Käen
kukkumisella voidaan vielä tarkentaa ajankohtaa sulhasen ilmaantumiseen, sillä
niin monta kertaa kuin neitonen kuulee käen kukkuvan, yhtä monta suvea kuluu
vielä sulhon tuloon. Juhannusyönä ei pidä myöskään kavahtaa nuoria miehiä,
jotka tarpovat ojia myöten ruishalmeeseen kohdatakseen tulevan morsiamensa
hahmon.Ruotsalaisen uskomusperinteen mukaan kimppuun kuuluu kuisman kukka. Sen ruotsinkielinen nimi johannesört on annettu Johannes Kastajan muistoksi, joka tekee siitä juhannuskukan. Meillä kuismat kuitenkin ovat harvemmin juhannuksena kukassa. Paikoin myös sananjalka on kuulunut kimppuun. Vanhat kansanomaiset nimet paljastavat, että monilla kasveilla on ollut kansan parissa sama nimi, esimerkiksi juhannuskukaksi on kutsuttu niin kurjenpolvea, kulleroa kuin siankärsämöä.
Ihanaa juhannusta kaikille!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ilahduta minua käyntijäljelläsi. Pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin.